Hoppa till innehållet

Den svenska e-handeln växer i högt tempo och den totala konsumtionen har ökat med hela 16 procent från 2018 till 2019. Megasajterna lockar med sina låga priser men allt fler upptäcker att det finns nackdelar med att handla billig via nätet, vissa produkter är rent farliga.

För att öka andelen säkra produkter och därmed göra e-handeln tryggare för konsumenter bjuder Marknadskontrollrådet in e-handels-sajter där, produkter säljs av tredje part, till ett första möte om att starta ett svenskt samarbete. Mötet äger rum den 19 mars i Stockholm.

Målet är att öka andelen säkra produkter och därmed göra e-handeln tryggare för konsumenter samt gynna en sund konkurrens.

Ett liknande samarbete finns redan på Europeisk nivå, den så kallade -”Safety pledge” som några stora internationella marknadsplatser för e-handel tagit fram för EU:s inre marknad.

I utfästelsen utlovar marknadsplatserna bland annat att inom två arbetsdagar ta bort annonser för återkallade produkter. Marknadsplatserna har också gett myndigheterna särskilda e-postadresser som kan användas i samarbetet.

Publicerad: 7 februari 2020, kl. 11:29 Senast uppdaterad: 7 februari 2020, kl. 11:29