Hoppa till innehållet

Från och med den 16 juli 2022 är det beslutat att varje medlemsstat inom EU, åtminstone vart fjärde år, ska upprätta en övergripande nationell strategi för marknadskontroll. Den nationella strategin ska främja ett konsekvent, övergripande och samlat tillvägagångssätt för marknadskontroll och för tillämpningen av den harmoniserade unionslagstiftningen. Strategins omfattning framgår av Förordningen (EU) 2019/1020 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter.

Enligt tidigare regelverk fanns en skyldighet för Marknadskontrollrådet att utarbeta en nationell handlingsplan för marknadskontroll som fokuserade på myndighetsgemensamma frågor och åtgärder, och som årligen skulle följas upp och redovisas till regeringen. Marknadskontrollmyndigheterna skulle dessutom utarbeta marknadskontrollplaner för sina specifika produktområden. Nedan återfinns nämnda planer fram till år 2021.

Nationell marknadskontrollplan

 

Myndigheternas sektorsplaner

Myndigheten för press, radio och tv

<

MPRT har tidigare deltagit i Marknadskontrollrådet men ingår inte längre.

Marknadskontrollplan 2019