Hoppa till innehållet

Marknadskontroll syftar till att garantera säkerhet, hälsa och konsumentskydd och att motverka snedvridning av konkurrens mellan företag.

Marknadskontroll innebär att ansvarig myndighet kontrollerar att produkter som finns på marknaden uppfyller gällande lagstiftning och att de är märkta och kontrollerade på föreskrivet sätt. Myndigheten ska vidta åtgärder mot de ekonomiska aktörer vars produkter inte uppfyller ställda krav. Åtgärder som kan bli aktuella är till exempel försäljningsförbud, tillbakadragande av produkter från marknaden eller återkallande av produkter från slutanvändare.

Marknadskontroll sker i form av informationsinsatser, planerade kontroller hos tillverkare, importörer eller återförsäljare eller reaktioner på rapporterade olyckor, klagomål från allmänheten eller varningar från myndigheter i andra länder. Marknadskontroll omfattar inte förhandskontroll eller kontroller av produkter i bruk.

Med tanke på den snabba produktutvecklingen och den stora mängden produkter som tillhandahålls på marknaden är det omöjligt att kontrollera alla produkter. Därför sker marknadskontroll vanligtvis i form av stickprov efter riskbedömning.

Krav på att marknadskontroll ska bedrivas finns i EU-förordning 765/2008 om ackreditering och marknadskontroll, förordning (2014:1039) om marknadskontroll och annan närliggande tillsyn, produktsäkerhetslagen (2004:451), produktsäkerhetsförordningen (2004:469) samt i sektorslagstiftning.

 

I den här broschyren går det att läsa mer om marknadskontroll.