Hoppa till innehållet

Ny elektronisk EU-tullagstiftning ger snabbare tullhantering

De flesta vet att Tullverket kontrollerar varuflödet och tar in tull, skatter och andra avgifter. Lika känt är att vi är en del av samhällets gränsskydd som ska försvåra möjligheten att föra in varor och substanser som kan vara farliga för medborgarnas hälsa, säkerhet och miljö. Men jag tror att det faktum att vi på Tullverket också arbetar med att förenkla den legala handeln och minska den administrativa bördan för näringslivet inte är lika bekant.

Vårt mål är att det lagliga varuflödet över gränserna inte ska störas i onödan. Tullverket ska i stället koncentrera sina resurser på att kontrollera det som behöver kontrolleras. Men hur går det till?

Vi arbetar allt mer med underrättelser, riskanalys och förebyggande arbete för att bli ännu bättre på att göra rätt urval vid kontroller som inte stör det legala varuflödet. Under 2014 hanterade Tullverket 6 miljoner deklarationer, vilket ger en fingervisning om omfattningen av det flöde av varor som årligen förs in och ut ur Sverige. Varuflödet är med andra ord enormt.

Ensam är inte stark, brukar jag säga. Samverkan är därför en central del i Tullverkets arbete med att förenkla det legala och förhindra det illegala. Det gäller samverkan med företag och andra myndigheter såväl inom Sveriges gränser som mellan EU:s medlemsstater, men också globalt, till exempel som medlem i WCO (World Customs Organisation).

Jag tycker att ett bra exempel på nationellt samarbete är Tullverkets deltagande i Marknadskontrollrådet, som sätter produktsäkerheten i fokus. Tillsammans med de övriga myndigheterna i rådet kontrollerar vi att produkter som importeras är säkra för konsumenten att använda. Vi arbetar tillsammans för att garantera säkerhet, hälsa och konsumentskydd liksom att värna konkurrensneutraliteten. Att ett välfungerande samarbete, på det nationella såväl som det internationella planet, är nyckeln till framgång är inte minst förra årets EU-gemensamma statistik över antalet produktsäkerhetsärenden ett bevis för. Inom EU stoppades gemensamt svindlande 40 miljoner artiklar på grund av bristande produktsäkerhet under 2014.

I arbetet med att förenkla den legala handeln jobbar Tullverket också ständigt med att utveckla sina arbetsmetoder för att effektivisera och göra tullhanteringen säkrare. I förenklingsarbetet ingår bland annat att verka för en effektiv lagstiftning på tullområdet.

Inom EU pågår ett förändringsarbete som ska leda till att all informationsöverföring mellan företagen och tullmyndigheterna ska ske elektroniskt. Detsamma gäller utbytet av information mellan tulladministrationerna inom EU. Den nuvarande Tullkodex för gemenskapen är över 20 år gammal. Sedan den antogs har omvärlden förändrats betydligt. Både tullmyndigheter och företag använder i stor utsträckning olika IT-lösningar, och komplexiteten i leveranskedjorna har utvecklats till nivåer som man tidigare inte kunde föreställa sig. Därför behövs det en lagstiftning som återspeglar dessa förändringar och anpassas till IT-utvecklingen.

Förändringsarbetet består av tre delar: ny lagstiftning, nya IT-system och standardiserade arbetsprocesser. För tullmyndigheterna är grunden till förändringarna den nya lagstiftningen kallad Tullkodex för unionen, UCC, som ska börja tillämpas 1 maj 2016. Det är en gemensam utmaning för Tullverket och näringslivet. En utmaning som kräver ett omfattande arbete och betydande investeringar för båda parter. Syftet är att förenkla lagstiftningen och administrationen kring tullhantering för såväl företagen som tullmyndigheterna. I ett längre perspektiv ger detta en enklare, billigare och snabbare tullhantering. Samma uppgifter ska så långt det är möjligt bara lämnas en gång. Och en högre träffsäkerhet ska ge mindre störningar i varuflödet för företagen, när varor ska kontrolleras.

Jag är övertygad om att vi, genom att utveckla och förbättra vårt arbetssätt, blir än mer effektiva i det vi gör – att göra rätt saker på rätt sätt.

Therese Mattsson, Tullverket

Publicerad: 2 oktober 2015, kl. 15:24 Senast uppdaterad: 2 juni 2016, kl. 15:25