Hoppa till innehållet

Marknadskontroll för lägre avgasutsläpp i framtiden

Många är säkert bekanta med den så kallade Volkswagen-skandalen som briserade i höstas. Då avslöjades att Volkswagen kan ha ändrat i mjukvaran på flertalet dieselmodeller så att de vid verklig körning skulle släppa ut högre halter av kväveoxider än vad de gör vid test för godkännande. Det har skrivits massor av detta i olika sammanhang men en sak som kan vara intressant att veta är att frågan har en beröring med Transportstyrelsens arbete med marknadskontroll.

Transportstyrelsen testar varje år cirka 75 fordon för att kontrollera att den avgasrenande utrustningen fungerar som den ska. Testerna görs på fordon som har varit i trafik i upp till fem år eller har kört upp till 10000 mil. Dessa tester är betydligt mer omfattande än de som görs vid kontrollbesiktningen. Samma tester används även av EUs godkännandemyndigheter vid typgodkännande av fordon. Vid Transportstyrelsens tester kontrollerar man att bilen inte överskrider de gränsvärden som gällde vid typgodkännandet. Med gränsvärden menar vi här utsläpp av avgaser som påverkar hälsan. När det gäller bilar och utsläpp handlar det om kväveoxider, kolväten, kolmonoxid och partiklar.

Man kan verkligen ifrågasätta hur rimlig den nuvarande testmetoden är eftersom den inte mäter hur mycket avgaser som bilen släpper ut vid verklig körning och vid lägre omgivningstemperaturer. Transportstyrelsen har under flera års tid inom EU deltagit i arbetet med att utveckla nya testmetoder som speglar verklig körning. Till grund för det arbetet har Transportstyrelsen använt resultaten i de egna testerna av fordons avgasrenande system, det vill säga en del av den marknadskontroll som myndigheten ansvarar för.

Den nya testmetoden som kallas för real drive emissions, RDE, omfattar ett större område av motorns arbetsområde samt även lägre omgivningstemperatur. En kallare omgivning ger högre utsläpp. Vid RDE-testet installeras mätutrustning i fordonet och mätning av avgasutsläppen görs när fordonet körs på väg. RDE-testerna ska inte ersätta den nuvarande testmetoden utan införs som ett kompletterande test. Vid godkännande ska alltså både nuvarande labbtest och RDE-test köras.

Testmetoden ska införas för alla nya fordon som godkänns inom EU från 2017 och syftar till att minska glappet mellan avgasutsläppen vid typgodkännandet och utsläppen när du som bilförare sedan kör bilen. Dagens fordon kan ha avgasutsläpp som är över sju gånger högre vid verklig körning jämfört med det värde bilen släpper ut vid godkännandetest. Tanken är att den nya metoden under kommande år ska minska det glappet drastiskt till 1,5 gånger de lagstadgade gränsvärdena.

Så, att marknadskontroll är viktigt för dig som konsument, är kanske ingen nyhet. Men kanske var det en nyhet att marknadskontroll även kan vara till hjälp vid framtagandet av nya testmetoder för att skapa en mer miljövänlig framtida fordonsflotta?

Jacob Gramenius, stf GD, Transportstyrelsen

Publicerad: 2 mars 2016, kl. 15:44 Senast uppdaterad: 2 juni 2016, kl. 15:46