Med koll på detaljerna för ökad sjösäkerhet
För snart ett år sedan, den 18 september 2016, trädde ett EU-direktiv i kraft om marin utrustning. Direktivet reglerar bland annat hur man ska hantera utrustning som kan vara en risk för sjösäkerheten, hälsan eller miljön.
I och med direktivet har Transportstyrelsen formellt nu ansvar för marknadskontroll av marin utrustning som finns på så kallade EU-fartyg, det vill säga fartyg som för flaggan för något av medlemsländerna och som har krav på utrustning enligt internationella konventioner.
Marknadskontroll kan vara skillnad mellan liv och död.
Under förra året har vi på Transportstyrelsen gjort två anmälningar till EU-kommissionen som rönt internationellt intresse, och som visar vikten av marknadskontroll.
Det ena gäller en hydrostatisk frigöringsanordning för livflottar av typen SafeTmade LR-1, som blev en ”Safety Alert” (säkerhetsmeddelande) i EU-kommissionens informations- och larmsystem Rapex. Vi var först med att ge det säkerhetsmeddelandet i Rapex inom ramen för det marina utrustningsdirektivet.
Anmälan nummer två gäller en livbåt med stabilitetsproblem. Det ärendet pågår fortfarande eftersom vi behöver göra fler tester med fartyg som är utrustade med den typen av livbåtar.
Vi har även påbörjat ett ärende om ett reningssystem för avfallsvatten ombord, som vi bedömer lovar mer än det renar vattnet.
Vi på Transportstyrelsen har även tidigare arbetat med marknadskontroll av marin utrustning. Inte med utpekat ansvar, men för att det fanns procedurer för detta redan i det gamla direktivet och för att vi själva känt ansvar för att ha koll på att utrustning ombord på fartygen uppfyller vissa säkerhetskrav när det gäller utformning, konstruktion och prestanda.
Genom åren har vi stoppat utrustning och produkter med fel i samarbete med EU-kommissionen och övriga medlemsstater. Det har gällt livbåtar som inte uppfyller kraven, livbojar som sjunker, problem med ljus till räddningsvästar och piratkopierade och undermåliga hydrostater till livflottar.
Så visst gör marknadskontroll skillnad.
Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsen