CE-märket öppnar hela EU-marknaden men felmärkt eller omärkt produkt bestraffas
Det skriver en rad myndigheter och näringslivs-samt konsumentorganisationer i en gemensam artikel om märkets betydelse och innebörd.
Vattenskotrar ska vara CE-märkta, men båtar under 2,5 meter ska inte märkas. För ett företag eller en importör gäller det att hålla reda på vilka produkter som måste CE-märkas. Nu kommer myndigheternas kontroll av CE-märkningen att skärpas.
CE-märkningen har använts i mer än 17 år för att märka allt från leksaker till elektriska produkter. Med CE-märket öppnades hela EU-marknaden för produkten och dessutom marknaderna i Norge, Island, Liechtenstein och Turkiet. Därmed uppfylls ett av målen med EU:s inre marknad – den fria rörligheten för varor. Det ska inte vara någon skillnad på att sälja en vara till ett företag i Hannover jämfört med att sälja den till företaget i Säffle.
Ansvaret för CE-märkningen ligger helt på företagen. Det är tillverkaren eller dennes representant som genom att CE-märka sina produkter försäkrar att produkterna uppfyller EU:s krav på hälsa, säkerhet och andra produktegenskaper, t.ex. prestanda eller energieffektivitet. Det är företagen som måste ta reda på vilka produkter som berörs och vilka krav som de måste uppfylla. Om företagen missar att CE-märka dem får de inte säljas. Sätter företagen på ett CE-märke utan att de uppfyller gällande bestämmelser är det ett brott.
Vad är det då som krävs av företagen? Först måste företagen ta reda på om produkten finns bland de produkter som nämns i något av de 20-talet EU-direktiv som omfattas av CE-märkningen. Ibland kan produkten omfattas av flera direktiv och då måste produkten uppfylla kraven i alla dessa för att få CE-märkas och därmed säljas. I direktiven anges det vilka krav som ställs på produkten och hur företagen ska prova produkten. Det står också i direktiven om det krävs att ett oberoende organ ska bedöma om produkten uppfyller gällande krav. Sedan måste företagen själva upprätta en så kallad teknisk dokumentation och skriva under en EG-försäkran om att produkten uppfyller kraven för att vara CE-märkt.
Det har under årens lopp förekommit flera fall där importörer sålt en CE-märkt produkt utan att själv har försäkrat sig om att produkten verkligen uppfyller kraven. Att CE-märka en produkt utan att den uppfyller gällande krav kan leda till att myndigheten beslutar om försäljningsförbud, återkallelse eller förstöring av produkten. Det kan också leda till åtal och böter.
Svenska myndigheter ska på sina respektive ansvarsområden kontrollera att reglerna för produkterna, inklusive CE-märkningen, efterlevs. Tillsammans med Tullverket kan marknadskontrollmyndigheterna också stoppa produkter från att komma ut på den svenska marknaden. Med EU:s nya lagstiftning om saluföring av produkter, det s. k varupaketet, får myndigheterna ännu större befogenheter att agera när bristfälliga produkter upptäcks på marknaden.
Ett exempel där en svensk myndighet förra året ingrep var Arbetsmiljöverkets marknadskontroll av personlig skyddsutrustning. Enligt reglerna ska personlig skyddsutrustning vara CE-märkt. Granskningen av CE-märkningen gällde ett tjugotal företag som via Internet marknadsför hörselskydd. Sammanlagt visade sig 116 av hörselskydden ha brister. I 86 fall saknades CE-märkning. I 30 fall var skydden CE-märkta men saknade svensk bruksanvisning. Resultatet av myndighetens kontroll blev att 85 av de 86 hörselskydden utan CE-märkning slutade säljas.
Ett annat exempel är Transportstyrelsens marknadskontroller på den årligt återkommande båtmässan. Varje gång kontrollerna genomförts har myndigheten upptäckt CE-märkning på båtar som inte ska vara CE-märkta. Dessa båtar är då under 2,5 meter och omfattas därför inte av EU-direktivet för fritidsbåtar. Samtidigt måste dock en hel del utrustning till fritidsbåtar ha CE-märkning, t ex bränsleslangar, fasta bränsletankar, styrningskomponenter, vissa rutor och luckor samt gnistskyddad elutrustning som ska kunna placeras i bensinmotorrum.
– Vi vet att det inte alltid är lätt för företagen att veta vad som gäller, säger Hans-Eric Holmqvist, generaldirektör för Swedac och ordförande i Marknadskontrollrådet. Ett bra tips är att kontakta sin branschorganisation eller ansvarig myndighet.
Vilken myndighet som har ansvar för kontrollen av olika produkter kan man se på Marknadskontrollrådets webbplats www.marknadskontroll.se. I Marknadskontrollrådet ingår Arbetsmiljöverket, Boverket, Elsäkerhetsverket, Energimyndigheten, Kemikalieinspektionen, Kommerskollegium, Konsumentverket, Läkemedelsverket, Myndigheten för radio och tv, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Naturvårdsverket, Post- och telestyrelsen, Socialstyrelsen, Skatteverket, Swedac, Transportstyrelsen och Tullverket.
För mer information kontakta:
Heidi Lund, utredare, Kommerskollegium, tfn: 08- 690 49 25 eller heidi.lund@kommers.se
Amina Makboul, sakhandläggare samordning av marknadskontroll, Swedac, tfn: 08- 406 8 318 eller marknadskontroll@swedac.se
Almi Företagspartner AB
Arbetsmiljöverket
Elsäkerhetsverket
Enterprise Europe Network
Exportrådet
Kommerskollegium
Konsumentverket
Näringspunkten
Svensk Handel
Sveriges konsumenter
Swedac
Teknikföretagen