Alla vinner på en säker handel
Som ny generaldirektör på Elsäkerhetsverket så har jag fått nya ögon på marknadskontrollen. Den är ett viktigt led i vägen till säker el. Systemet bygger på att tillverkare, importörer och distributörer vill ta ansvar för sin produkt under hela dess livscykel och för alla de möjliga användningar som finns idag och imorgon för produkten. Ett väldesignat system som bygger på tankar om både hållbarhet och tillit.
Omställningen till ett hållbart samhälle och konsumtion drivs idag av medvetna konsumenter. Därför satsar vi på Elsäkerhetsverket mycket på att nå medborgare, företag och organisationer som köper produkter med information om vad man ska tänka på. Det är konsumenternas värderingar, medvetna val och prioriteringar som driver arbetet.
Vi ser glädjande nog att många företag idag har höga produktsäkerhetsambitioner och vill leva upp till konsumenternas krav på hållbarhet. Marknadskontrollerande myndigheter har en viktig roll att fortsätta leda den utvecklingen framåt. Genom tvingande åtgärder, som exempelvis försäljningsförbud, men också genom dialog om frivilliga åtgärder och utbildning. Arbetet är viktigt både för att stoppa farliga produkter från att nå ut på marknaden, men det är också viktigt för att de företag som lägger stora resurser på produktsäkerhetsarbetet och regelefterlevnad ska vilja fortsätta sitt arbete med att sälja säkra produkter.
Alla vinner på en säker handel. En säker handel kan vi nå genom samarbete. Vi på Elsäkerhetsverket samarbetar sedan lång tid tillbaka med bland annat Tullverket och Kemikalieinspektionen i vår marknadskontroll.
Men i dagens globala värld kan vem som helst köpa vad som helst, varifrån som helst, när som helst. Det gör att vi behöver tänka i nya banor. I ett alldeles färskt projekt har samarbetat med Sveriges konsumenter och ett försäkringsbolag för att ta reda på säkerhetsnivån i elektriska produkter som vi tillsammans köpt från några stora e-handelssidor. Resultatet blev att 26 av 28 testade produkter inte skulle ha fått säljas i Sverige.
Det visar att vi behöver tänka i nya banor. Marknadskontrollrådet är ett viktigt forum för det. Nu står vi inför att genomföra den nya Marknadskontrollförordningen med allt vad det innebär med nya möjligheter, som sanktionsavgifter, tillsynsmöjligheter över webbsidor och en massa annat som ger oss nya verktyg och nya möjligheter till innovation i vårt arbete.