Marknadskontroll alltmer ett lagarbete
Den globala utmaningens år 2020 närmar sig sitt slut. Få samhällssektorer är opåverkade av pandemin och många av utmaningarna är gemensamma, men en del är också specifika. Beslut har ibland fått fattas och åtgärder vidtas under tidsnöd och ibland med ofullständig information. Vi vet att också 2021 till stor del kommer att präglas av pandemin, men förhoppningsvis kommer vi att se en successiv nedtrappning av den påverkan vi alla lever under. Även om krishanteringen kommer att fortsätta, kommer det också att vara viktigt att vi tillsammans analyserar och lär av krisen, vilka åtgärder som haft bra effekt och hur vi kan rusta oss bättre inför kommande kriser. Detta bör vara en av Marknadskontrollrådets prioriterade frågor nästa år.
Pandemins effekter är tragiska vad avser den död, oro och stress samt ekonomiska förstörelse den innebär. Men den medför samtidigt en kraftfull verksamhetsutveckling. Digitaliseringen har påskyndats på ett sätt knappast någon av oss skulle trott var möjligt. Fler arbetsuppgifter genomförs digitalt och uppgifter som tidigare endast ansågs kunna ske på plats sker nu på distans med stöd av digitala hjälpmedel. Artificiell intelligens kommer att ge tillsynsarbetet nya möjligheter vi ännu bara kan ana, bland annat när det gäller löpande kontroll och underlag för riskbedömningar.
En verksamhetsanknuten utveckling som berör oss alla som marknadskontrollerande myndigheter är naturligtvis den kraftigt ökade e-handeln och den därmed följande utslagningen av många fysiska butiker som vi ser i stadskärnorna. Det är en fråga vi alla jobbar med sedan tidigare, men som nu får oanade proportioner – sedan pandemins början har e-handeln ökat med 50%. Mode – med en stark anknytning till Borås där också Swedac är lokaliserat – har länge varit den största produktkategorin inom e-handel men är nu förbigången av skönhet och hälsa. Det personliga ansvaret hos var och en av oss som köper produkter utanför EU på nätet är ännu inte tillräckligt känt. Att öka denna medvetenhet och att finna samarbete med marknadsplatserna för ökat ansvarstagande när det gäller farliga produkter är fokusområden för arbetet i Marknadskontrollrådet.
EU:s nya förordning för marknadskontroll kommer att införas 2021. Nyheter i förordningen är bland annat att ett nationellt samordningskontor ska inrättas och en nationell strategi för marknadskontroll regelbundet tas fram i varje medlemsland. Den utredning som på regeringens uppdrag sett över förordningens implementering i Sverige föreslår att det nationella samordningskontoret inrättas vid Swedac. Det nationella samordningskontoret föreslås vidare ansvara för att ta fram underlag för den nationella strategi som regeringen kommer att besluta om liksom att sedan följa upp genomförandet av denna.
Förordningen innebär att EU-medlemmarnas nationella strukturer blir mer lika och att det i varje land kommer att finnas ett samordnande kontor som kan utgöra noden i det europeiska nätverk som ska stödja Kommissionen när det gäller att bättre samordna och därigenom stärka marknadskontrollen inom hela unionen. Ett mer gemensamt kunskapsläge mellan EU-länderna och förbättrade möjligheter att prioritera och agera gemensamt kommer att vara några av fördelarna på EU-nivån.
Nationellt tror vi framförallt att det är där det finns gemensamma intressen mellan marknadskontrollmyndigheterna och skalfördelar i att agera gemensamt som den nya marknadskontrollförordningen kommer att få sitt viktigaste genomslag. Det kan gälla utbildning, information om regelverket, användande av nya teknologier och gemensam metodutveckling. Det sektoriella ansvaret kommer att finnas kvar, men myndigheternas samordning i syfte att förstärka marknadskontrollen ökas och underlaget till den nationella regeringsstrategin blir myndigheternas gemensamma verktyg.
Regeringen i sin tur får förbättrad möjlighet till helhetssyn på basis av ett gemensamt strategiunderlag från myndigheterna. Därigenom stärks möjligheterna att effektivt inrikta den nationella marknadskontrollen.
2021 kommer sammantaget att innebära fortsatta utmaningar på olika plan, men också stora möjligheter och nya verktyg till förmån för konsumenter och näringslivets lika konkurrensvillkor. Handels- och marknadsmönster torde dock också fortsatt förändras snabbt och teknologisk utveckling går likaså allt fortare. För att hålla jämna steg med förändrade förutsättningar behövs därför alltmer samarbete och att resurser utnyttjas effektivt. Marknadskontroll är med andra ord alltmer ett lagarbete, såväl inom EU som inom Sverige.
Avslutningsvis en önskan om en under omständigheterna ändå vilsam jul- och nyårshelg för er alla. Ta hand om er själva och varandra, håll i och håll ut samt på återseende ett förhoppningsvis mycket bättre år 2021!