Hoppa till innehållet

GD-bloggen: Marknadskontrollen bidrar till ett tryggt och hållbart arbetsliv

Erna Zelmin Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket

Covid-19-pandemin har inneburit stora omställningar i samhället, så även för oss på Arbetsmiljöverket. Inte minst arbetet med tillfälliga tillstånd för tillhandahållande av icke CE-märkt personlig skyddsutrustning har inneburit utmaningar för oss då en stor del av den planerade marknadskontrollen har fått stå tillbaka. När vi nu börjar sammanfatta vårt arbete, kan vi konstatera att vi under perioden april 2020 till september 2021 fått in 232 ansökningar om tillfälligt tillstånd. Av dessa har 115 fått tillfälligt tillstånd att tillhandahålla personlig skyddsutrustning. De beviljade tillstånden har medfört att över 250 miljoner produkter blivit tillgängliga för användning på den svenska arbetsmarknaden. Vi hade kort tid på oss att ta fram bedömningsprocesser och ärendehanteringen har varit intensiv. I ljuset av detta är resultatet särskilt glädjande. Vår insats har gjort skillnad.

Det långsiktiga arbetet har varit i fokus under året. Den nya marknadskontrollförordningen (2019/1020) som trädde i kraft under juli månad, har föranlett ett par anpassningar av vårt arbetssätt. Detta har gjorts inom ramen för vårt arbete med en ny marknadskontrollprocess som också innebär att vi gör en grundläggande analys av vår nuvarande process och modellerar fram en förbättrad version, med syftet att även framöver kunna garantera en rättssäker och effektiv marknadskontroll.

Marknadskontrollförordningen har även inneburit att vi tillsammans med övriga marknadskontrollmyndigheter haft i uppdrag att ta fram en nationell strategi för marknadskontroll. För Arbetsmiljöverkets del kunde tajmingen inte ha varit bättre då vi redan arbetar intensivt med strategiska frågor inom hela verksamheten. I februari presenterades regeringens arbetsmiljöstrategi för 2021-2025, med fokus på fyra prioriterade områden:

  • ett hållbart arbetsliv
  • ett hälsosamt arbetsliv
  • ett tryggt arbetsliv
  • ett arbetsliv utan fusk och brott.

Arbetsmiljöstrategin, liksom den åtgärdsplan som vi haft regerings uppdrag att ta fram, har fungerat som ett viktigt underlag i vårt arbete med att ta fram en ny strategisk verksamhetsplan för 2022-2025. När det gäller vårt marknadskontrollarbete är det särskilt ett tryggt arbetsliv respektive ett hållbart arbetsliv som hamnar i fokus. Ett hållbart arbetsliv innefattar att alla ska kunna, orka och vilja ett helt arbetsliv. Med ett tryggt arbetsliv så avser regeringen bland annat att arbetet mot dödsolyckor ska fortsätta och att ingen ska behöva dö på sitt arbete. Dessutom har nollvisionen utökats till att omfatta även dödlighet på grund av arbetsrelaterad sjukdom. Den åtgärdsplan som vi tidigare har tagit fram till regeringen har integrerats i vår nya verksamhetsplan, bland annat områdena digitalisering och just den utökade nollvisionen. Dessa områden är av särskild vikt i vårt marknadskontrollarbete och stämmer väl överens med resultatet av vår ambitiösa omvärldsanalys. Av denna framgår bland annat en ökad förekomst av handhållna, batteridrivna, maskiner. Dessa är i regel tyngre vilket kan innebära belastningsergonomiska risker. Vi ser även att arbetsuppgifterna tenderar att bli allt mer specialiserade, exempelvis att arbetstagaren använder samma maskin under hela arbetspasset, vilket kan ge upphov till vibrationsskador. Detta är ett viktigt underlag i vårt arbete med säkra produkter, som är ett av våra prioriterade områden.

När det gäller digitalisering har vi i så väl vår omvärldsbevakning, som i arbetet med den nationella strategin, uppmärksammat att e-handeln fortsatt är en utmaning när det gäller marknadskontroll. Stora digitala handelsplatser där det kan vara svårt att nå eller finna ansvariga, direktimport från tredjeland, kunskapsbrist hos aktörerna är några av de faktorer som gör att e-handel kommer att vara ytterligare ett av våra prioriterade områden. På temat digitalisering kan vi vidare konstatera att utvecklingen av ny teknik i produkter, såsom automatisering, robotisering och artificiell intelligens (AI), innebär nya typer av risker. Självgående produkter, däribland självkörande truckar, kan innebära risk för kollision med människor. Med anledning av detta ser vi också ny teknik som ett av våra prioriterade områden framöver.

Avslutningsvis kan konstateras att arbetslivet präglas av allt större komplexitet, både när det kommer till nya arbetssätt och nya risker. Detta ställer än högre krav på oss som marknadskontrollmyndighet att arbeta med tydlig systematik och kloka prioriteringar. Vi ser med tillförsikt fram emot att med en genomarbetad strategisk planering i verktygslådan arbete mot vår vision: ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet

Publicerad: 15 november 2021, kl. 17:49 Senast uppdaterad: 15 november 2021, kl. 17:50