Hoppa till innehållet

En trollstav, någon?

En sådan vore inte så dum att ha. En trollstav för att ställa problem tillrätta. Något att ta till för att uppfylla alla förväntningar. Tänk att få svänga sin trollstav och plötsligt uppfyller alla varor på marknaden reglerna, alla marknadskontrollmyndigheter ger samstämmiga besked, är överens i regeltolkningar och att det råder en absolut och rättvis konkurrens mellan företag. Bara så där – simsalabim.

Tyvärr finns det ingen trollstav. Däremot finns kloka medarbetare som gör bedömningar, diskuterar och finner nya arbetssätt. De gör arbetet med marknadskontroll dynamiskt och inspirerande. De jobbar hårt för att möta den ständiga strömmen av nya produkter som kommer ut på marknaden. Ibland känns det nästan som om jag hade en trollstav ändå.

En viktig framgångsfaktor är samarbete mellan myndigheter och med branscher. Ny lagstiftning på området kom 2011. Lagstiftningen pekade ut tre svenska myndigheter, Elsäkerhetsverket, Kemikalieinspektionen och Konsumentverket, som ska samordna sina åtgärder för marknadskontroll av leksaker. Därför genomförde vi och de andra myndigheterna under 2012– 2014 tillsammans ett projekt om säkra leksaker.

Projektet innefattade en utredning om vad lagstiftaren avsåg, kompetensöverföring mellan myndigheter, information till branschen och även att prova reglerna i verkligheten genom gemensam marknadskontroll. Projektet föll väl ut. Till den lagstadgade samordningen adderade vi ingredienser som samverkan kring informationsinsatser och kontroller. Resultatet blev ett väl fungerande samarbete.

Idag har vi en gemensam handbok för marknadskontroll av leksaker och vi har samlat på oss erfarenheter. Framför allt har vi fått till korta kommunikationsvägar mellan handläggare på de tre myndigheterna. Man har ett namn, ansikte och röst som bara är ett telefonsamtal eller mejl bort.

Vi bjöd även in branschföreningen. Vi arrangerade välbesökta informationsträffar och branschföreningen var även delaktig när vi tog fram informationsmaterial till företag. Både myndigheterna och branschen upplevde det värdefullt att kunna leverera ett paket med information samt att myndigheterna visade att man känner till varandras områden och kommunicerar med varandra. Vi har upprättat korta kommunikationsvägar även med branschföreningen. Vi ser varandra som naturliga samarbetsparter idag. Många företag har ändrat uppfattning om myndigheter och kontroll; från institutioner att frukta till experter som det går att ställa frågor till.

Ska man då sträva efter samarbeten i alla lägen? Hur samplanerar man tre myndigheters aktiviteter på ett tidseffektivt sätt? Hur ska man få mottagarna, det vill säga företagen, att förstå vem som företräder vilken myndighet och vilka regler? Det är frågor att ha med sig i det dagliga arbetet. Det är omöjligt att ta fram regler, metoder och information för varje produkt och företag som existerar eller som kan komma att utvecklas. Vi väljer att fortsätta på den inslagna vägen med samarbete. Tillsammans kan vi nå längre än var och en för sig. Samarbete är inget hokus pokus, men ibland blir resultatet nästan magiskt bra.

Cecilia Tisell, vikarierande generaldirektör och konsumentombudsman, Konsumentverket

Foto: Öyvind Lund
Foto: Öyvind Lund
Publicerad: 2 juni 2016, kl. 15:51 Senast uppdaterad: 2 december 2016, kl. 11:39