Hoppa till innehållet

GD-bloggen: Ett händelserikt år på marknadskontrollområdet

Ulf Hammarström, generaldirektör Swedac

2022 har varit ett händelserikt år på marknadskontrollområdet. I början av året slutfördes vårt gemensamma arbete med en nationell strategi för åren 2022-2025. Som ni redan vet överlämnades förslaget till strategi till regeringen den 16 mars och beslutades sedan av regeringen den 30 juni, i princip helt enligt vårt förslag. Det är nu vårt gemensamma ansvar att vår prioritering av de tre områdena effektivare kontroll, utökat samarbete och ökad kunskap kommer skapa en mer effektiv och samordnad marknadskontroll i Sverige.

Den nationella strategin är fortsättningsvis inriktningen för rådets handlingsplaner. Myndighetscheferna i rådet pekade vid sitt möte i början av hösten på omvärldsanalys, att definiera en effektiv nivå av kontroll samt metodutveckling när det gäller strategins effekter som fokusområden framåt. När det gäller metodutvecklingen pekades på vikten av att engagera myndigheterna i vidare mening, till exempel controllers vilka kan bidra med metodkunskaper. Att utnyttja digitala möjligheter i uppföljningen betonades också liksom värdet av att Tullforum fortsätter sitt viktiga arbete.

Som ett led i arbetet med den nationella strategin, har en arbetsgrupp under hösten arbetat med att ta fram process för nationell uppföljning genom att ta fram mallar för program och uppföljning av program. Syftet med processen för nationell uppföljning är bland annat att få en bättre överblick över den svenska marknadskontrollen, se vilka effekter marknadskontrollen har och följa hur marknadskontrollen utvecklas över tid.

I april hölls för första gången på över två år ett fysiskt möte i Marknadskontrollrådet. Formatet för mötet var nytt och pågick under två dagar. Myndigheterna i Marknadskontrollrådet har enats om att även i fortsättningen behålla digitala möten (som infördes under pandemin) i kombination med fysiska möten. Detta för att bidra till minskad miljöpåverkan och resurskostnader.

Under året har det även varit mycket aktivitet i olika arbetsgrupper under Marknadskontrollrådet. E-handelsgruppen har bland annat arbetat med att anpassa kommunikationsmaterial och återlanserat kampanjen Fynda säkert från 2021. Syftet med årets kommunikationsinsats var att nå ut till en yngre målgrupp, därför lanserades kampanjen på sociala plattformar. En arbetsgrupp har även startats upp för att arbeta med frågor om omvärldsbevakning och omvärlds- och marknadsanalys.

I oktober hölls Marknadskontrolldagen med tema samarbete och framtid med över 120 deltagare från 14 myndigheter. Det var en lärorik och inspirerande dag med intressanta talare och givande gruppdiskussioner och samtal mellan myndigheter.

Vi kommer även 2023 att både följa och försöka påverka utvecklingen i vår omvärld och de förändringar som sker. Samverkan är nyckeln till en effektivare och mer enhetlig marknadskontroll i Sverige, också för att vi ska ha tillräckliga resurser att möta en mångfacetterad utveckling. Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till er alla för god samverkan och insats under året. Vi har ett spännande 2023 framför oss, men jag hoppas att ni alla får njuta av lediga dagar innan det nya året tar vid!

God Jul & Gott Nytt År!

Publicerad: 21 december 2022, kl. 10:27 Senast uppdaterad: 21 december 2022, kl. 10:30