Med våren kommer ljuden, ljuset och värmen
Det är som om allting vaknar till liv igen. Efter en lång vinter med kyla och snö är det inte bara naturen som lever upp utan även vi människor får liksom nytt liv. Trädgårdsredskapen åker fram, båtar forslas till vattendragen och man kanske rensar ur källaren eller förråden och hittar gamla flaskor som behöver återvinnas.
Vad har allt detta med Transportstyrelsen att göra? Mer än du tror! Till skillnad från många andra myndigheter som ingår i Marknadskontrollsrådet kanske inte Transportstyrelsens plats känns så naturlig. Vi som pysslar med regelverk, tillsyn och register inom transportsektorn har väl inget marknadskontrollsansvar? Svaret på denna retoriska fråga är att det har vi visst.
Vad gäller fritidsbåtar är det viktigt att de är CE-märkta. Det betyder att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EG:s grundläggande hälso-, miljö och säkerhetskrav. Transportstyrelsen utför marknadskontroll och gör vissa kontroller av nya båtar, exempelvis på båtmässor och liknande.
När det gäller trädgårdsredskap och annat som häcksaxar, motorsågar och gräsklippare, utför Transportstyrelsen marknadskontroll av bullernivåer. En alltför högljudd gräsklippare är inte bara hälsovådligt för relationerna med grannarna utan kan orsaka hörselskador för den som använder den. Även där har de som säljer produkterna ett ansvar att se till att de följer kraven på säkerhet, buller och miljö.
Nästa gång du går på en trädgårdsfest i vårsolen kan du slänga dig med kunskapen om att Transportstyrelsen även utför marknadskontroll över bullernivåer på återvinningsbehållare för glasflaskor. Tillverkaren är skyldig att se till att det inte låter för mycket när flaskan åker ner i behållaren. Även där är CE-märkningen nyckeln till att produkten uppfyller kraven.
Nu är exemplet ovan ganska ovanligt. En mer omfattande marknadskontroll som har med trafik och transport att göra är den som Transportstyrelsen gör varje år av bilars avgasrening. Bilars avgasrening måste fungera som avsett upp till minst fem år eller upp till 8000 mils körning. För att kontrollera detta skickar vi brev till cirka 75 fordonsägare och ber om att få testa deras bil. Det rör sig då inte om en vanlig kontrollbesiktning utan är en betydligt mer omfattande kontroll motsvarande den som görs vid typgodkännande av fordonet. Detta gör vi för att säkerställa att tillverkaren håller det de lovar vad gäller avgasreningen.
Så våren och allt som hör till med trädgård, båtar och annat kan ha betydligt mer med Transportstyrelsen att göra än vad du tror när du sitter i din soliga trädgård efter en tur med en bullerkontrollerad häcksax.
Maria Ågren, Transportstyrelsen