Nya utmaningar under pandemin
Sedan corona och covid-19 blev begrepp att ta in och förhålla sig till under 2020 har Tullverket, som så många andra myndigheter, företag och privatpersoner, ställts inför helt nya utmaningar.
Även om Tullverket inte har drabbats på samma konkreta sätt som exempelvis sjukvården, har även vi påverkats av pandemin. När den blev ett faktum inrättade vi snabbt en nationell stab med uppgiften att se till att vår verksamhet skulle kunna fortgå och fortsätta vara så effektiv som möjligt. Några av de osäkerheter som staben till en början fick hantera var hur personalen skulle drabbas av sjukdomen, hur import- och exportflödena skulle utvecklas och vilka nya krav som eventuellt skulle komma att ställas på vår verksamhet.
Redan tidigt under pandemin stod det klart att EU-kommissionen skulle införa en hel del nya regler för produkter kopplade till covid-19, alltifrån exportförbud till förändrade krav på CE-märkning på skyddsutrustning. De nya reglerna kom flera gånger med väldigt kort varsel, vilket ställde höga krav på snabb anpassning och praktisk tillämpning.
Samtidigt uppstod en skriande brist på alla möjliga former av skyddsutrustning, inte bara i Sverige utan i alla drabbade länder, vilket gjorde att många nya aktörer gav sig in på en marknad som tidigare varit förbehållen företag som var vana att arbeta med skydds- och sjukvårdsutrustning. Marknaden svämmade plötsligt över av produkter som inte uppfyllde kraven för den här typen av utrustning. Tillverkare, exportörer och importörer var inte insatta i de regler som gäller – eller brydde sig helt enkelt inte om dem utan såg bara en kortsiktig vinst. Även flödet av korrekt utrustning ökade kraftigt under våren och sommaren, vilket ställde höga krav på Tullverkets kontrollverksamhet. Det var viktigt att stoppa undermåliga och hälsofarliga produkter, samtidigt som våra kontroller inte fick orsaka att sjukhusen blev stående utan utrustning.
Vi insåg tidigt att det var än viktigare än vanligt att samarbeta med marknadskontrollmyndigheterna. Det berodde dels på de speciella omständigheterna, dels på att produktområdena var relativt nya för oss. Vi identifierade snabbt att Läkemedelsverket, Arbetsmiljöverket och Konsumentverket var de närmast berörda myndigheterna och inledde nära samarbeten med dem. Resultatet blev över förväntan. Vi lyckades stoppa många produkter och anpassa våra arbetsmetoder till rådande förhållanden, samtidigt som vi kunde utbyta riskanalyser och annan information mellan myndigheterna.
Vi kan konstatera att Tullverket under årets första månader stoppade nästan en kvarts miljon produkter som inte uppfyllde produktsäkerhetskraven, vilket är mer än under 2018 och 2019 tillsammans. Produkter vi stoppade var skyddsutrustning, men också elektriska produkter och leksaker.
Med dessa ord vill jag tacka för allt gott samarbete hittills under året, och även skicka med en förhoppning om att vi snart ska kunna återgå till ett mer normalt arbets- och levnadssätt.