Teknikutveckling och marknadskontroll
Post- och telestyrelsen (PTS) har uppgifter som är centrala för utvecklingen av framtidens produkter som använder radioteknik. För det första möjliggör vi utvecklingen genom att hantera den mest grundläggande insatsvaran, nämligen radiospektrum. Vi ska se till att spektrum finns tillgängligt för alla typer av användningar med så få begränsningar som möjligt vad gäller teknik och tjänst. Det internationella arbetet är mycket långsiktigt. Internationell harmonisering och standardisering är i fokus, så att tjänster och produkter ska kunna nå en så stor geografisk marknad som möjligt inom EU.
Vår tillståndsgivning kan liknas vid att lägga ett komplext pussel, där det är viktigt med tekniska regler som gör att näraliggande användningar kan samexistera.
Men vi arbetar också fokuserat för att det ska finnas radiospektrum som är undantaget från den tillståndsplikt som annars gäller. Detta ger förutsättningar för innovation och teknikutveckling. Nog skulle det kännas främmande att kräva tillstånd för till exempel trådlösa routrar som i dag finns i nästan vart och vartannat hem? Men om det inte funnits tillståndsfria frekvenser hade dessa produkter förmodligen aldrig nått en internationell massmarknad.
I vår radiotillsyn är högsta prioritet att se till att de som har ett tillstånd för att använda radiosändare inte drabbas av skadlig störning. Vi kan lokalisera och identifiera störkällor och på så sätt skydda radioanvändningen. Vi kan även i mån av tid och resurser lösa problem som drabbar användningar i tillståndsfria frekvenser. Ett exempel är när bilnycklar inte fungerade på en välbesökt parkering på grund av att radiokommunikationen mellan nyckeln och billåset stördes.
Ett annat sätt att skydda radioanvändning från otillåten störning är genom marknadskontroll, så att de produkter som används på den svenska marknaden inte orsakar störningar
Syftet med PTS marknadskontroll är att se till att radioutrustningar som inte uppfyller marknadskraven tas bort från marknaden. Det skapar fördelar inte bara för konsumenter utan även för alla aktörer i distributionskedjan: tillverkare, importörer, auktoriserade representanter och även distributörer, eftersom det eliminerar oseriösa aktörer. Följaktligen bidrar marknadskontroll till att minska illojal konkurrens, och ger lika villkor för alla.
Under 2016 kommer det att hända en hel del på området marknadskontroll. Det nya EU-direktivet om radioutrustning (RED) ska bli svensk lag i sommar och kommer att påverka vårt arbete, i och med att fler utrustningar kommer att omfattas. Vi kommer bland annat att behöva arbeta mer med information till tillverkare, importörer och återförsäljare.
Vi ser att e-handeln ständigt ökar och att nya aktörer tillkommer. Det skapar nya utmaningar när vi ska identifiera otillåten utrustning. I förlängningen kan detta kräva ändrad lagstiftning för att möjliggöra en effektivare marknadskontroll.
Lagstadgad tvingande egenkontroll kan vara ett verktyg för att öka produkters överensstämmelse. Det innebär att en importör efter att vid upprepade tillfällen brutit mot reglerna kan tvingas att utföra egen stickprovskontroll av den utrustning som importeras till Sverige.
Den snabba utvecklingen av produkter som använder radioteknik innebär sammantaget att marknadskontrollen behöver utvecklas och stärkas för att möta kraven från marknaden och för att utrustningar ska kunna samexistera och radiospektrum utnyttjas effektivt.
Göran Marby, Post- och telestyrelsen (PTS)
Stora utmaningar och små resurser – marknadskontroll allt viktigare
Varje år hittar myndigheterna i Marknadskontrollrådet tusentals produkter på den svenska marknaden som inte uppfyller de mest grundläggande krav på säkerhet, hälsa, och miljö. Obligatorisk dokumentation och märkning saknas eller har stora brister. Det finns även omfattande problem med falska dokument, piratkopiering och varumärkesförfalskning. Konsumenter och arbetstagare utsätts för farliga produkter och konkurrensen snedvrids till nackdel för de seriösa företag som tar kostnaderna som krävs för att få sina produkter att överensstämma med lagstiftningen.
Detta skapar en oro i det svenska näringslivet och det är därför av yttersta vikt att myndigheterna med ansvar för marknadskontroll har tillräckliga befogenheter och resurser till sitt förfogande. Så är dessvärre inte fallet. En översyn som genomfördes 2014 visar att många myndigheter har mycket begränsade resurser för marknadskontroll. Detta gäller framför allt personal, vissa myndigheter har så få som 1-2 årsarbetskrafter för att kontrollera marknader som omfattas av 100 000-tals produkter.
Bristen på kunskap om vilka samhällskostnader som är förknippade med en bristfällig tillsyn tror jag är en orsak till att marknadskontrollen inte i ges högre prioritet. Det var också en av slutsatserna från Marknadskontrollrådets seminarium i Almedalen, där jag deltog tillsammans med representanter från Riksdagen, Europaparlamentet och näringslivet. Därför kommer Marknadskontrollrådet under nästa år att vidareutveckla verktygen för analys, datainsamling, uppföljning och redovisning samt att verka för att forskning på området genomförs.
Snårigt och krångligt regelverk kan också förklara varför det finns så många produkter på den svenska marknaden som inte uppfyller kraven. Även de företag som vill göra rätt har svårt att navigera bland alla tillämpliga krav för olika produkter och produktegenskaper. Därför lägger myndigheterna mycket av sina begränsade resurser på information till ekonomiska aktörer.
Digitalisering och tjänstefiering ger upphov till nya möjligheter. EU-kommissionen har i sin strategi för en digital inre marknad uppskattat att förverkligandet av en sådan skulle kunna generera 250 miljarder euro i ytterligare tillväxt inom en femårsperiod, 100 000-tals nya arbetstillfällen och en ökning av EU:s BNP med ytterligare 450 miljarder euro per år. Vi ser dock att den ökade betydelsen av digitala marknadsplatser, delningsekonomin, 3D-tillverkning och e-handel också kan skapa nya former av handelshinder och utmaningar avseende data- och konsumentskydd och upphovsrätt. Dagens produktregelverk är i flera avseende inte anpassat till ny teknik och nya affärsmodeller, vilket vi som marknadskontrollmyndigheter måste bevaka.
I år fyller Marknadskontrollrådet 10 år. Jag är stolt över att vara ordförande för detta forum som arbetar hårt med att förbättra och effektivisera marknadskontrollen, både nationellt och internationellt. Under mina snart tre år som ordförande i rådet har jag sett ett ökat samarbete, framför allt mellan de svenska myndigheterna, men också med deras motsvarigheter inom EU. 2016 kommer vi på olika sätt att delta i genomförandet av den svenska exportstrategin och den europeiska inremarknadsstrategin för att bidra till ett säkert, konkurrenskraftigt och hållbart samhälle.
God jul och ett gott nytt år!
Peter Strömbäck, Swedac
Hur får marknadskontrollen så stor effekt som möjligt trots begränsade resurser?
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har inte så väldigt många produkter att ansvara för, när det gäller marknadskontroll. Å andra sidan kan man få resultat fort även med de mycket begränsade resurser MSB har att lägga på verksamheten.
Sommaren 2014 genomförde MSB marknadskontroll av 24 gasolgrillar i butik. Då undersöktes bland annat om CE-märkningen, den tekniska informationen och varningstexterna var korrekt utförda. Av 24 kontrollerade hade 22 brister. Det är naturligtvis en varningssignal om att kontrollen behövs. Samtliga rapporteras nu vara åtgärdade.
Importörer och producenter har ansvar för att skaffa nödvändig kunskap om vad som krävs, särskilt om man arbetar med saker som är potentiellt farliga som fyrverkerier och gasolbrännare.
MSB har en plan för marknadskontrollen för att prioritera vissa produkter framför andra, nämligen de av ”våra” produkter som används av vanliga privatpersoner, konsumenter, och då särskilt
Fyrverkerier för konsument eftersom felaktiga produkter kan orsaka stor skada på människa och egendom,
Gasapparater för konsument eftersom utbudet ökat kraftigt,
Cigarettändare med gasformigt bränsle, en mycket vanlig produkt, som kan orsaka brand och svåra skador,
Aerosoler som säljs i stora volymer samt engångsbehållare för gas eftersom de båda ibland blandas ihop av ekonomiska aktörer,
Skorstensfria kaminer vilka kan orsaka brand eller svåra skador
Nu är tillgängliga resurser begränsade och allt kan därför inte göras samtidigt. För att få störst effekt av våra använda resurser behövs samverkan mellan svenska myndigheter och mellan oss och systermyndigheter i andra medlemsstater. Utmaningen blir, också i fortsättningen, att med begränsade resurser för marknadskontroll få så stor effekt som möjligt.
Effekten vi önskar uppnå är ökad säkerhet för konsumenterna, genom ökad kunskap och ett korrekt hanterande av producenter, distributörer och försäljare.
Och på det sättet ett lite säkrare samhälle i en föränderlig värld.
Helena Lindberg, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap