Äntligen – snart dags för Hallå Konsument!
Vi tar emot anmälningar och i vissa fall startar vi tillsynsärenden och försöker komma tillrätta med problemen. Helst vill vi att företagen bättrar sig på eget initiativ efter påstötning från oss, men ibland tvingas vi ta fallet till domstol. På lite längre sikt gagnar tillsynsarbete och rättsärenden konsumenten. Vi får bort en del oseriösa företag från marknaden och andra företag lär sig av kritiken och erbjuder säkrare varor och tjänster. Men det tar lång tid – och tyvärr hinner vi inte med allt som vi skulle vilja göra.
Jag är otålig och vill göra mer. Därför har jag också bett regeringen att få vassare verktyg för att snabbare komma åt fler oärliga aktörer och kunna hjälpa fler människor.
Vi arbetar både förebyggande och med marknadskontroller för att upptäcka varor och tjänster med brister och fel. Samarbetet sker också mellan länder, bland annat genom nätverket Rapex, dit tillsynsmyndigheter rapporterar farliga produkter. Det är ett omfattande arbete som är mycket viktigt för människors hälsa och säkerhet. Vi kan varna för ridhjälmar som inte skyddar huvudet, barnvagnar där barnet riskerar att klämma fingrarna av sig och kläder med snoddar som innebär en stryprisk för barn som leker och klättrar. Vårt arbete leder till att farliga produkter återkallas och att människor blir uppmärksammade på faran.
Men, tvärt emot vad många tror, har vi hittills inte haft uppdraget att hjälpa enskilda konsumenter med rådgivning. Vi har länge velat göra det och nu blir det äntligen så. Regeringen har gett oss ett nytt uppdrag: Den 31 mars 2015 slår vi upp dörrarna till Hallå Konsument. Det blir vägledning och information på webben, i telefon och genom sociala medier. Jag hoppas att det här ska bli ett bra stöd för Sveriges alla konsumenter. Vi vet att behovet är stort och vi känner oss ofta otillräckliga idag. Därför ska det bli extra roligt att kunna hjälpa ännu fler. Konsumenter ska få information inom många områden: särskilt utpekade är pensioner, energi, bostad, livsmedel, miljö, bank och finans samt IT.
Tack och lov gör vi det inte ensamma! Hallå Konsument är ett samarbete mellan oss och tolv andra myndigheter samt de fyra konsumentbyråerna. Dessutom har vi kontakt med en rad andra myndigheter och organisationer som vill vara med och bidra till att den här nya tjänsten blir bra.
Vi kommer inte att ersätta kommunernas duktiga konsumentvägledare. Den lokala hjälpen och kunskapen är oerhört viktig för människor. Jag ser oss som två goda krafter som verkar tillsammans för att göra landets konsumenter medvetna och säkra i sina val.
Läs gärna mer om arbetet med Hallå Konsument på bloggen: http://www.kontaktpunkt.se/
Gunnar Larsson, Konsumentverket
Tullverket värnar om hälsa, miljö, säkerhet och konkurrensneutralitet
Tullverket har en viktig roll också i arbetet med produktsäkerhet. Produktsäkerhet innebär säkerhetskrav för alla produkter avsedda för konsumenter och som säljs kommersiellt. Det gäller både nya och begagnade produkter. Produktsäkerhet är ett relativt nytt kontrollområde för Tullverket och det är ett uppdrag jag tar på väldigt stort allvar. Det förekommer idag personskador och i vissa fall också dödsfall världen över på grund av varor som inte uppfyller fastställa krav, ofta i producenternas jakt på snabba pengar där konsumenternas hälsa och säkerhet ställs åt sidan. Dessvärre pekar allt på att förekomsten av den här typen av varor och produkter ökar i det globala perspektivet.
Produkter som inte uppfyller gällande produktsäkerhetsregler är inte bara farliga för den som använder dem. Tillverkarna av dessa produkter snedvrider också den fria konkurrensen genom att kringgå de kostnader och den tid det tar att testa och certifiera en vara. Därför är det även ur detta perspektiv viktigt att stoppa farliga varor. Vi arbetar ständigt med att skydda de företag som gör rätt.
Produktsäkerhet som kontrollområde ligger därmed inom ett av Tullverkets viktigaste uppdrag – att göra det svårt för varor som utgör fara för medborgarnas säkerhet, miljö och hälsa att komma in i landet samt förhindra snedvriden konkurrens.
I Sverige utförs marknadskontrollen av ett antal myndigheter, så kallade marknadskontrollmyndigheter. Dessa myndigheter har möjlighet att kontrollera produkter som förekommer på marknaden och även när dessa varor befinner sig vid gränsen. Tullverket deltar tillsammans med dessa marknadskontrollmyndigheter samt Kommerskollegium i Marknadskontrollrådet. Man kan fråga sig vad Tullverkets roll är eftersom vi inte är en marknadskontrollmyndighet.
Tullverket har en unik kompetens när det gäller varuflöden. Vi har rätt att stoppa en misstänkt vara vid gränsen. Att hålla kvar varor på det sättet kan vi göra på begäran av en marknadskontrollmyndighet. När en vara stoppats görs en kontroll, antingen av medföljande dokument eller en fysisk kontroll av själva produkten. Om misstanken finns kvar efter vår kontroll kontaktar Tullverket behörig marknadskontrollmyndighet som beslutar om varan ska hållas kvar eller inte. Om marknadskontrollmyndigheten bestämmer sig för att vidta en åtgärd kommer varorna att hållas kvar av Tullverket till dess att vi får information om vilket beslut som myndigheten fattar. Det är alltid marknadskontrollmyndighetens beslut och befogenheter som avgör vad som ska hända med den aktuella produkten. Därmed är det givet att vi tillsammans med Sveriges marknadskontrollmyndigheter måste ha ett nära och bra samarbete. Det är vi tillsammans som kan förhindra att fel produkter når den svenska marknaden och det är bara de illegala aktörerna som tjänar på att vi inte samarbetar.
Therese Mattsson, Tullverket
“Lean” i fokus för marknadskontrollen på Arbetsmiljöverket
Inom Arbetsmiljöverket har vi de senaste två åren jobbat med att kartlägga våra processer för att säkra vår enhetlighet och vår effektivitet. En av våra viktigaste processer är marknadskontrollprocessen där vi även har uppdaterat våra rutiner och mallar.
I det här arbetet har vi även sett över våra arbetsformer och funnit en modell som vi tycker fungerar bra. Vi har så kallade ”pulsmöten” varannan vecka. Våra pulsmöten har lett till att vi har stärkt våra ställningstaganden, vår enhetlighet och dessutom kunnat öka vår produktivitet.
Under pulsmötena träffas alla handläggare tillsammans med en enhetschef för att prioritera nya ärenden och uppdatera statusen på de ärenden som är aktuella för uppföljning. Vi har på två år ökat antalet skapade MK-ärenden med 54 procent och därmed kunnat bevara balansen mellan öppna och stängda ärenden.
Handhållna maskiner är en kategori som orsakar många olyckor och sjukskrivningar både bland privatpersoner och arbetstagare. Vi har därför påbörjat en utredning där vi ser över var problemen ligger med de handhållna maskinerna.
En aktivitet vi gjort inom ramen för utredningen är att granska drygt 1 300 maskiners säljinformation på webben. Utredningen kommer nu även att tas med i NOMAD-projektet, ett EU-projekt som syftar till att komma tillrätta med buller från maskiner. Forskning visar att buller och vibrationer är faktorer som bland annat orsakar stress. Att förebygga stress är en av de viktiga åtgärderna när det gäller att få människor att hålla sig friska och klara av att arbeta fram till pensionen.
Bernt Nilsson, Tf. GD Arbetsmiljöverket