Produktkontroll för din och min säkerhet
Säg Transportstyrelsen och du tänker troligen på körkort eller fordonsskatt och trängselskatt. Och så är det, förstås. Men i vårt uppdrag ingår även att genomföra marknadskontroll av olika produkter inom väg, järnväg, sjöfart och luftfart.
Marknadskontroll är ett intressant område eftersom det direkt berör produkter som medborgare och näringsliv använder. Vilka produkter är säkra för dig och mig?
Syftet med vår marknadskontroll är att skydda medborgarnas säkerhet och hälsa samt miljön.
Marknadskontrollen ska även säkerställa att konkurrensvillkoren för företag inte snedvrids på grund av att det säljs produkter på marknaden som inte uppfyller aktuell lagstiftning på området.
Hur sker då urvalet?
Grunden för vårt urval av produkter som ska kontrolleras är att det sker genom en riskvärdering och enligt krav i olika författningar. Vi genomför även marknadskontroller med anledning av olycksfall eller på grund av information om en viss produkt som vi får vetskap om. Det är också vanligt att konkurrenter tipsar oss om felaktiga produkter.
Inom vårt ansvarsområde för marknadskontroll finns cyklar, drivmedel till fordon, motorfordon, fritidsbåtar, vattenskotrar och marin utrustning, bara för att nämna några.
Vi samarbetar även med andra myndigheter för att bedriva en effektiv marknadskontroll. En sådan myndighet är Konsumentverket, där vi utbyter information med varandra om brister vi ser på produkter. Ett aktuellt exempel gäller mc- eller mopedhjälmar som inte uppfyller kraven på att vara E-märkta.
En mer omfattande marknadskontroll som har med trafik att göra är vår kontroll av bilars avgasrening. Årligen testar vi mellan 80 och 100 personbilar, lastbilar och bussar. Det är en betydligt mer omfattande kontroll än en vanlig kontrollbesiktning. Detta gör vi för att säkerställa att utsläppen inte överskrider de gränsvärden som gällde när modellen typgodkändes.
Ytterligare ett exempel på marknadskontroll inom fordonsområdet är de laboratorietester av bensin och diesel som vi gör. Vi genomför varje år ett tiotal sådana tester för att du ska vara säker på att det drivmedel du tankar din bil med håller rätt kvalitet.
Foto: Liza Simonsson
Marknadskontroll alltmer ett lagarbete
Den globala utmaningens år 2020 närmar sig sitt slut. Få samhällssektorer är opåverkade av pandemin och många av utmaningarna är gemensamma, men en del är också specifika. Beslut har ibland fått fattas och åtgärder vidtas under tidsnöd och ibland med ofullständig information. Vi vet att också 2021 till stor del kommer att präglas av pandemin, men förhoppningsvis kommer vi att se en successiv nedtrappning av den påverkan vi alla lever under. Även om krishanteringen kommer att fortsätta, kommer det också att vara viktigt att vi tillsammans analyserar och lär av krisen, vilka åtgärder som haft bra effekt och hur vi kan rusta oss bättre inför kommande kriser. Detta bör vara en av Marknadskontrollrådets prioriterade frågor nästa år.
Pandemins effekter är tragiska vad avser den död, oro och stress samt ekonomiska förstörelse den innebär. Men den medför samtidigt en kraftfull verksamhetsutveckling. Digitaliseringen har påskyndats på ett sätt knappast någon av oss skulle trott var möjligt. Fler arbetsuppgifter genomförs digitalt och uppgifter som tidigare endast ansågs kunna ske på plats sker nu på distans med stöd av digitala hjälpmedel. Artificiell intelligens kommer att ge tillsynsarbetet nya möjligheter vi ännu bara kan ana, bland annat när det gäller löpande kontroll och underlag för riskbedömningar.
En verksamhetsanknuten utveckling som berör oss alla som marknadskontrollerande myndigheter är naturligtvis den kraftigt ökade e-handeln och den därmed följande utslagningen av många fysiska butiker som vi ser i stadskärnorna. Det är en fråga vi alla jobbar med sedan tidigare, men som nu får oanade proportioner – sedan pandemins början har e-handeln ökat med 50%. Mode – med en stark anknytning till Borås där också Swedac är lokaliserat – har länge varit den största produktkategorin inom e-handel men är nu förbigången av skönhet och hälsa. Det personliga ansvaret hos var och en av oss som köper produkter utanför EU på nätet är ännu inte tillräckligt känt. Att öka denna medvetenhet och att finna samarbete med marknadsplatserna för ökat ansvarstagande när det gäller farliga produkter är fokusområden för arbetet i Marknadskontrollrådet.
EU:s nya förordning för marknadskontroll kommer att införas 2021. Nyheter i förordningen är bland annat att ett nationellt samordningskontor ska inrättas och en nationell strategi för marknadskontroll regelbundet tas fram i varje medlemsland. Den utredning som på regeringens uppdrag sett över förordningens implementering i Sverige föreslår att det nationella samordningskontoret inrättas vid Swedac. Det nationella samordningskontoret föreslås vidare ansvara för att ta fram underlag för den nationella strategi som regeringen kommer att besluta om liksom att sedan följa upp genomförandet av denna.
Förordningen innebär att EU-medlemmarnas nationella strukturer blir mer lika och att det i varje land kommer att finnas ett samordnande kontor som kan utgöra noden i det europeiska nätverk som ska stödja Kommissionen när det gäller att bättre samordna och därigenom stärka marknadskontrollen inom hela unionen. Ett mer gemensamt kunskapsläge mellan EU-länderna och förbättrade möjligheter att prioritera och agera gemensamt kommer att vara några av fördelarna på EU-nivån.
Nationellt tror vi framförallt att det är där det finns gemensamma intressen mellan marknadskontrollmyndigheterna och skalfördelar i att agera gemensamt som den nya marknadskontrollförordningen kommer att få sitt viktigaste genomslag. Det kan gälla utbildning, information om regelverket, användande av nya teknologier och gemensam metodutveckling. Det sektoriella ansvaret kommer att finnas kvar, men myndigheternas samordning i syfte att förstärka marknadskontrollen ökas och underlaget till den nationella regeringsstrategin blir myndigheternas gemensamma verktyg.
Regeringen i sin tur får förbättrad möjlighet till helhetssyn på basis av ett gemensamt strategiunderlag från myndigheterna. Därigenom stärks möjligheterna att effektivt inrikta den nationella marknadskontrollen.
2021 kommer sammantaget att innebära fortsatta utmaningar på olika plan, men också stora möjligheter och nya verktyg till förmån för konsumenter och näringslivets lika konkurrensvillkor. Handels- och marknadsmönster torde dock också fortsatt förändras snabbt och teknologisk utveckling går likaså allt fortare. För att hålla jämna steg med förändrade förutsättningar behövs därför alltmer samarbete och att resurser utnyttjas effektivt. Marknadskontroll är med andra ord alltmer ett lagarbete, såväl inom EU som inom Sverige.
Avslutningsvis en önskan om en under omständigheterna ändå vilsam jul- och nyårshelg för er alla. Ta hand om er själva och varandra, håll i och håll ut samt på återseende ett förhoppningsvis mycket bättre år 2021!
Alla vinner på en säker handel
Som ny generaldirektör på Elsäkerhetsverket så har jag fått nya ögon på marknadskontrollen. Den är ett viktigt led i vägen till säker el. Systemet bygger på att tillverkare, importörer och distributörer vill ta ansvar för sin produkt under hela dess livscykel och för alla de möjliga användningar som finns idag och imorgon för produkten. Ett väldesignat system som bygger på tankar om både hållbarhet och tillit.
Omställningen till ett hållbart samhälle och konsumtion drivs idag av medvetna konsumenter. Därför satsar vi på Elsäkerhetsverket mycket på att nå medborgare, företag och organisationer som köper produkter med information om vad man ska tänka på. Det är konsumenternas värderingar, medvetna val och prioriteringar som driver arbetet.
Vi ser glädjande nog att många företag idag har höga produktsäkerhetsambitioner och vill leva upp till konsumenternas krav på hållbarhet. Marknadskontrollerande myndigheter har en viktig roll att fortsätta leda den utvecklingen framåt. Genom tvingande åtgärder, som exempelvis försäljningsförbud, men också genom dialog om frivilliga åtgärder och utbildning. Arbetet är viktigt både för att stoppa farliga produkter från att nå ut på marknaden, men det är också viktigt för att de företag som lägger stora resurser på produktsäkerhetsarbetet och regelefterlevnad ska vilja fortsätta sitt arbete med att sälja säkra produkter.
Alla vinner på en säker handel. En säker handel kan vi nå genom samarbete. Vi på Elsäkerhetsverket samarbetar sedan lång tid tillbaka med bland annat Tullverket och Kemikalieinspektionen i vår marknadskontroll.
Men i dagens globala värld kan vem som helst köpa vad som helst, varifrån som helst, när som helst. Det gör att vi behöver tänka i nya banor. I ett alldeles färskt projekt har samarbetat med Sveriges konsumenter och ett försäkringsbolag för att ta reda på säkerhetsnivån i elektriska produkter som vi tillsammans köpt från några stora e-handelssidor. Resultatet blev att 26 av 28 testade produkter inte skulle ha fått säljas i Sverige.
Det visar att vi behöver tänka i nya banor. Marknadskontrollrådet är ett viktigt forum för det. Nu står vi inför att genomföra den nya Marknadskontrollförordningen med allt vad det innebär med nya möjligheter, som sanktionsavgifter, tillsynsmöjligheter över webbsidor och en massa annat som ger oss nya verktyg och nya möjligheter till innovation i vårt arbete.