Stora utmaningar och små resurser – marknadskontroll allt viktigare
Varje år hittar myndigheterna i Marknadskontrollrådet tusentals produkter på den svenska marknaden som inte uppfyller de mest grundläggande krav på säkerhet, hälsa, och miljö. Obligatorisk dokumentation och märkning saknas eller har stora brister. Det finns även omfattande problem med falska dokument, piratkopiering och varumärkesförfalskning. Konsumenter och arbetstagare utsätts för farliga produkter och konkurrensen snedvrids till nackdel för de seriösa företag som tar kostnaderna som krävs för att få sina produkter att överensstämma med lagstiftningen.
Detta skapar en oro i det svenska näringslivet och det är därför av yttersta vikt att myndigheterna med ansvar för marknadskontroll har tillräckliga befogenheter och resurser till sitt förfogande. Så är dessvärre inte fallet. En översyn som genomfördes 2014 visar att många myndigheter har mycket begränsade resurser för marknadskontroll. Detta gäller framför allt personal, vissa myndigheter har så få som 1-2 årsarbetskrafter för att kontrollera marknader som omfattas av 100 000-tals produkter.
Bristen på kunskap om vilka samhällskostnader som är förknippade med en bristfällig tillsyn tror jag är en orsak till att marknadskontrollen inte i ges högre prioritet. Det var också en av slutsatserna från Marknadskontrollrådets seminarium i Almedalen, där jag deltog tillsammans med representanter från Riksdagen, Europaparlamentet och näringslivet. Därför kommer Marknadskontrollrådet under nästa år att vidareutveckla verktygen för analys, datainsamling, uppföljning och redovisning samt att verka för att forskning på området genomförs.
Snårigt och krångligt regelverk kan också förklara varför det finns så många produkter på den svenska marknaden som inte uppfyller kraven. Även de företag som vill göra rätt har svårt att navigera bland alla tillämpliga krav för olika produkter och produktegenskaper. Därför lägger myndigheterna mycket av sina begränsade resurser på information till ekonomiska aktörer.
Digitalisering och tjänstefiering ger upphov till nya möjligheter. EU-kommissionen har i sin strategi för en digital inre marknad uppskattat att förverkligandet av en sådan skulle kunna generera 250 miljarder euro i ytterligare tillväxt inom en femårsperiod, 100 000-tals nya arbetstillfällen och en ökning av EU:s BNP med ytterligare 450 miljarder euro per år. Vi ser dock att den ökade betydelsen av digitala marknadsplatser, delningsekonomin, 3D-tillverkning och e-handel också kan skapa nya former av handelshinder och utmaningar avseende data- och konsumentskydd och upphovsrätt. Dagens produktregelverk är i flera avseende inte anpassat till ny teknik och nya affärsmodeller, vilket vi som marknadskontrollmyndigheter måste bevaka.
I år fyller Marknadskontrollrådet 10 år. Jag är stolt över att vara ordförande för detta forum som arbetar hårt med att förbättra och effektivisera marknadskontrollen, både nationellt och internationellt. Under mina snart tre år som ordförande i rådet har jag sett ett ökat samarbete, framför allt mellan de svenska myndigheterna, men också med deras motsvarigheter inom EU. 2016 kommer vi på olika sätt att delta i genomförandet av den svenska exportstrategin och den europeiska inremarknadsstrategin för att bidra till ett säkert, konkurrenskraftigt och hållbart samhälle.
God jul och ett gott nytt år!
Peter Strömbäck, Swedac