Hoppa till innehållet

Vi skapar trygghet på land, till sjöss och i luften!

Marknadskontroll är ett område som är intressant eftersom det direkt berör produkter som medborgare och näringsliv använder. Vilka produkter är säkra för mig? Vilka produkter släpper ut så mycket kolväten att de är hälsofarliga att använda?

Inom vårt ansvarsområde vad gäller marknadskontroll finns cyklar, drivmedel till fordon, motorfordon, fritidsbåtar, vattenskotrar och marin utrustning, bara för att nämna några. Vår marknadskontroll sker bland annat genom stickprovskontroller vid olika mässor. Marknadskontroll kan också genomföras med anledning av olycksfall, eller på grund av information om en viss produkt som Transportstyrelsen fått vetskap om. Ofta är det konkurrenter som tipsar oss om felaktiga produkter.

För att kunna bedriva en effektiv marknadskontroll behöver vi också samarbeta med andra myndigheter. En sådan myndighet är Konsumentverket där vi utbyter information med varandra om brister vi ser på produkter.

Vi ser också att vi i framtiden får nya områden där vi ska bedriva marknadskontroll. Vi återkommer gärna senare när vi kan berätta mer om det.

För några år sedan uppmärksammades ett fall med livbojar som sjönk. Det var efter upptäckten ombord på ett svenskt fartyg att det genom ett injektionshål för skummet, som normalt sett helt ska fylla livbojen, kunde komma in vatten. Efter upptäckten ska därför Transportstyrelsens fartygsinspektörer alltid efterfråga om aktuella livbojar är testade. Fallet ledde fram till en rutin, som nu används över hela världen.

Som ett annat exempel genomförde vi nyligen en marknadskontroll på en motorsåg som visade sig släppa ut alldeles för höga halter av kolväten. Där blev vi tvungna att belägga den med ett försäljningsförbud och motorsågen har nu försvunnit från den svenska marknaden.

Ofta har vi en bra dialog med de som säljer produkterna. De är måna om att ta till sig vad testerna gett för resultat för att få fram säkrare produkter. Tillsammans kan vi på så sätt öka medborgarens säkerhet och hälsa, samt ta hänsyn till miljön.

Staffan Widlert, Transportstyrelsen

Publicerad: 2 april 2014, kl. 10:57 Senast uppdaterad: 2 juni 2016, kl. 11:04