Hoppa till innehållet
Logotyp för Marknadskontrollrådet
  • För företag
    • Ekonomiska aktörer och deras skyldigheter
      • Importör
        • Checklista för importörer
      • Tillverkare
      • Distributör
      • Tillverkarens representant
    • Produktkrav och ansvarig myndighet
      • Guide: Hitta rätt lagstiftning
    • Märkning
      • CE-märkning
      • Obligatorisk märkning
      • Frivillig märkning
    • Bedömning av överensstämmelse
      • Kontrollera certifikats äkthet
      • Misstanke om falska certifikat
      • Anmälda organ
    • Regler som gäller i Sverige
    • Anmäla produkt
      • Anmälda och återkallade produkter i Storbritannien
  • För konsumenter
    • För dig som handlar på nätet – fynda säkert!
      • Risker med privatimport
    • Anmäla produkt
    • Försäljningsförbud och farliga produkter
      • Farliga produkter
      • Anmälda och återkallade produkter i Storbritannien
  • Om marknadskontroll
    • Din produkt, ditt ansvar
    • Vad är marknadskontroll?
    • Lagar och regler som styr
      • Produktlagstiftning
    • Marknadskontrollen i Sverige
      • Kontakter
      • Myndigheternas ansvarsområden
    • Internationellt samarbete
    • Gränskontroll
  • Om oss
    • Marknadskontrollrådet
      • Planer och strategier
      • Myndigheter i Marknadskontrollrådet
      • Sekretariat
    • Vårt arbete
  • Om webbplatsen
    • Information på arabiska för företag och konsumenter
    • Information på kinesiska för företag och konsumenter
    • Information på persiska för företag och konsumenter
    • Information på somaliska för företag och konsumenter
    • Information på spanska för företag och konsumenter
    • Minoritetsspråk
      • Meänkieli
      • ייִדיש (jiddisch)
      • Romani chib (romska)
      • Davvisámegiella (nordsamiska)
      • Suomeksi (finska)
    • Tillgänglighet för marknadskontroll.se
  • Hem
  • /
  • Första fysiska mötet för marknadsplatser online

Första fysiska mötet för marknadsplatser online

E-handeln växer i betydelse. Att e-handlarna är uppdaterade på vilka regler som gäller för produkter som säljs över nätet är viktigt för konsumenternas säkerhet. Marknadskontrollrådets e-handelsgrupp har därför nyligen hållit ett första fysiskt möte med svenska marknadsplatser för att främja en säkrare e-handel.

 

På mötet träffades representanter för olika onlinemarknadsplatser och en del av de myndigheter som ingår i Marknadskontrollrådet, däribland Swedac som är sammankallande i rådets e-handelsgrupp.

– Från myndigheternas sida försöker vi vara proaktiva, vi vill höra hur e-handlarna arbetar och vad vi kan hjälpa dem med när det gäller lagstiftning och kontroll av produkter, säger Sanela Putnik, utredare och Swedacs representant på mötet.

Intresset från handlarna är också stort, inte minst från stora marknadsplatser. För exempelvis Tradera, HM eller Blocket är det nästan omöjligt att kontrollera allt som säljs, men tekniska lösningar som filter och maskininlärning utvecklas ständigt och bidrar till bättre kontroll.

E-handlarna har i sin tur många frågor om regler och vilken myndighet man ska vända sig till för olika frågor.

– Det kan vara svårt att veta vilken myndighet de ska kontakta. Där är Swedacs samordnande roll viktig, och att vi i Marknadskontrollrådet har en gemensam webbplats där det finns information om vilka produktregler som gäller och vilken myndighet som är ansvarig för produktområdet, säger Viktoria Lindberg Martinell, utredare.

En aktuell fråga vid det senaste mötet var Digital Services Act. Den nya EU-lagstiftningen träder i kraft 2024 och kommer att påverka många digitala tjänster, däribland e-handeln. Företrädare för Svensk Handel var därför inbjudna till mötet för att berätta om det viktigaste att tänka på.

 

Publicerad: 31 mars 2023, kl. 09:15 Senast uppdaterad: 21 februari 2024, kl. 14:41
  • 17 november 2022, kl. 09:15

    Storbritannien ändrar deadline för när CE-märkningen måste ersättas av UKCA-märkning

  • 14 april 2025, kl. 13:14

    Försäljningsförbud: LY Sweden AB tvingas stoppa försäljningen av luftfritös

  • 4 april 2025, kl. 15:27

    Försäljningsförbud: Bsweden Belysningsbolaget AB tvingas stoppa försäljningen av lampa

  • 28 mars 2025, kl. 10:18

    Försäljningsförbud: Skandinaviska PAMG tvingas stoppa försäljningen samt återkalla ballongpump

  • 11 mars 2025, kl. 11:17

    Försäljningsförbud: FittinQ B.V. stoppar försäljningen samt återkallar LED-driver

  • 7 mars 2025, kl. 16:29

    Försäljningsförbud: East Import i Höör AB stoppar försäljningen samt återkallar USB-laddare

  • 25 februari 2025, kl. 12:43

    Försäljningsförbud: Darius Oprean – produkthyllan.se stoppar försäljningen av nattlampa

  • 25 februari 2025, kl. 12:41

    Försäljningsförbud: GLC Global Lighting Consultants Scandinavia AB tvingas stoppa försäljningen av lampa

  • 20 februari 2025, kl. 11:00

    Elsäkerhetsverket granskar USB-laddare från välkända märken

Logotyp för Marknadskontrollrådet
  • Logga in (endast för Marknadskontrollrådets medlemmar)
  • Kakor (Cookies)
  • Tillgänglighet för marknadskontroll.se
Copyright © 2025 Marknadskontrollrådet
Manage Cookie Consent
Vi använder cookies för att optimera vår webbplats och vår tjänst.
Funktionellt Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferenser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}