Hoppa till innehållet

 

E-handeln har de senaste åren växt mycket kraftigt, digitaliseringen går fort och allt fler produkter importeras från länder utanför EU. Samtidigt har resurserna för marknadskontroll minskat. Under 2024 kom det in 4,6 miljarder försändelser värda under 150 euro till EU från framför allt Kina, en fördubbling mot 2023. En prognos från EU-kommissionen talar för att det 2025 kan bli mer än 8 miljarder försändelser. Kontroller visar att en mycket stor andel av dessa produkter inte uppfyller kraven, de kan till och med vara farliga att använda. Detta innebär risker för konsumenter och miljö samtidigt som det snedvrider konkurrensen, vilket även hotar arbetstillfällen här hemma. Utöver de problem som de bristfälliga produkterna i sig innebär, följer även en rad andra problem, såsom att produkterna kan ha tillverkats i fabriker med undermåliga arbetsvillkor, genom tvångsarbete och/eller utgör brottslig verksamhet som även kan vara organiserad. Myndigheterna ser därför ett fortsatt behov av att arbeta för en säkrare e-handel.

För att förbättra effekten av marknadskontrollen och agera mer proaktivt krävs bl.a. nya arbetssätt och nya verktyg som till exempel att myndigheterna använder s.k. webcrawler eller AI-teknik i sitt arbete. Kontrollinsatser är inte tillräckligt för att lösa problemen, särskilt inte för produkter som kommer in från länder utanför EU:s inre marknad. Ett förstärkt samarbete mellan tullmyndigheter och marknadskontrollmyndigheter samt ett gränsöverskridande samarbete är avgörande. Att stoppa farliga produkter redan vid gränsen är ett effektivt sätt för att förhindra att fler bristfälliga varor kommer in på den inre marknaden. Konsumenter behöver också vara medvetna om de risker som det innebär att handla produkter via marknadsplatser online eller dropshipping-aktörer.

Ny lagstiftning som bl.a. AI-förordningen, Maskinförordningen och Cyberresiliensförordningen ställer också nya krav på myndigheterna med nya områden och produkter att kontrollera, t.ex. marknadskontroll av produkter som använder AI. För att klara detta behöver myndigheterna höja kompetensen inom olika områden. I vissa fall finns behov av helt ny kompetens och expertkunskaper. Det är därför viktigt att myndigheterna bedriver omvärldsbevakning, särskilt när det gäller området ny teknik, för att kunna möta utmaningarna och ha kunskap om de krav som ställs. Det är också av stor vikt att marknadskontrollmyndigheter samarbetar kring regelverk och metodutveckling på området.

Det är viktigt att marknadskontrollen hänger med i utvecklingen. Myndigheterna måste kunna både kontrollera produkter som innehåller ny teknik och själva använda ny teknik, säger Anette Arveståhl, chefsjurist på Swedac och ordförande i Marknadskontrollrådet.

Dessutom har kraven på produkter under senare år blivit allt mer omfattande och komplicerade, ibland även överlappande. Det kan därför vara svårt för tillverkare och importörer att veta hur de ska säkerställa att produkter överensstämmer med lagstiftningen.

Att förenkla för företag är en viktig pusselbit. En enhetlig tolkning och efterlevnad av unionslagstiftningen gynnar ekonomiska aktörer och slutanvändare samt bidrar till ökad tillväxt genom en bättre fungerande inre marknad, säger Ulf Hammarström.

Dialog mellan myndigheter och näringslivs- och konsumentorganisationer är centralt för att säkerställa genomförbara regler och stärkt konkurrenskraft. En viktig förebyggande insats är att arbeta med information t.ex. på myndigheters webbplatser, genom framtagande av vägledningar och vid informationsträffar.

De prioriterade områdena, marknadskontroll för säkrare e-handel, utveckling genom ny teknik och förenkla för företag att göra rätt, ingår i ett underlag som Swedac har tagit fram till regeringen med ett förslag till ny nationell strategi för marknadskontrollen för åren 2026-2029. Myndigheter som har eller kommer få ansvar för marknadskontroll, Tullverket, näringslivs- och konsumentorganisationer har deltagit i arbetet med att ta fram förslaget som nu överlämnats till regeringen.

Läs Nationell strategi för marknadskontroll, 2026-2029 här. 

Läs pressmeddelandet här.

Publicerad: 29 september 2025, kl. 13:41 Senast uppdaterad: 29 september 2025, kl. 13:56