Hoppa till innehållet

Den 31 mars öppnar Hallå konsument, en ny nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor. Hallå konsument inrättas på uppdrag av regeringen och syftet är att det ska bli lättare för konsumenter att hitta det oberoende stöd som i dag finns hos kommunernas konsumentverksamhet, konsumentbyråer och myndigheter. Tjänsten består av en webbplats och vägledare som svarar på frågor via telefon, e-post, brev, chatt och Facebook.

Hallå konsument drivs av Konsumentverket i nära samverkan med tolv myndigheter: Allmänna reklamationsnämnden, Boverket, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten, Fastighetsmäklarinspektionen, Finansinspektionen, Kemikalieinspektionen, Kronofogden, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten och Post- och telestyrelsen samt de fyra konsumentbyråerna: Konsumenternas Energimarknadsbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Telekområdgivarna och kommunernas konsumentverksamhet.

På den nya webbplatsen hallakonsument.se finns artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg.

Konsumenterna kan nå Hallå konsuments vägledare vardagar kl. 9-17 på telefon 0771-525 525 eller via chatt, e-post, brev eller Facebook.

Till Hallå konsument

Publicerad: 1 april 2015, kl. 10:36 Senast uppdaterad: 21 juni 2016, kl. 15:24