Hoppa till innehållet

Under Almedalens femte dag höll Intertek seminariet CE-märkta hållbara produkter – lagar och regler räcker inte. Under en timme diskuterade paneldeltagarna CE-märkning och marknadskontrollens roll i Sverige och EU. Swedacs generaldirektör och Marknadskontrollrådets ordförande Peter Strömbäck var en av dem.

En problemställning som panelen tog upp var bland annat att CE-märkning ofta inte kommer in i processen förrän produkten är tillverkad, när det borde vara en del av hela utvecklingskedjan. Brist på information och kunskap om vad som krävs för att släppa ut en produkt på marknaden var en annan aspekt.

Produkter behöver kontrolleras

Det finns ett behov av att höja medvetenheten om konsekvenserna av att inte följa CE-märkning och andra produktkrav. Panelen ansåg att en utökad marknadskontroll krävs, att det är en viktig faktor för hälsa, miljö och säkerhet men även andra intressen och att marknadskontroll behövs i en större utsträckning.

– Marknadskontroll är en förutsättning för sund konkurrens och jämlik handel, sa Peter Strömbäck. En skarpare marknadskontroll krävs för att inte betydelsen av CE-märket ska urvattnas. Men då behöver marknadskontrollmyndigheterna mer resurser.

– Positivt är att regeringen tillsatt en utredning som ska utreda vilka svenska myndigheter som har marknadskontrollansvar, vilka befogenheter och sanktionsmöjligheter de har samt föreslå eventuella författningsändringar för att skapa bättre förutsättningar för en mer effektiv marknadskontroll. Utredningen ska redovisas nästa höst och det återstår att se om fler myndigheter med andra produktområden och som kan tillföra samordningen på ett bättre sätt föreslås ingå i Marknadskontrollrådet, i dag saknas till exempel livsmedelsområdet, sa Peter Strömbäck.

Marknadskontrollens framtidsutsikter

Panelen fick frågan vilka faktorer de anser viktiga för marknadskontrollens utveckling det kommande året.

– Det behövs mer dialog med branschföretagen och förståelse för kraven bland företagen och det är jätteviktigt att marknadskontrollmyndigheterna når ut till företagen och syns här, särskild bland de små företagen sa Henrik Alfredsson, Clas Ohlsson.

– Det krävs att EU värnar om nya metoden lagstiftningen och att regelverket samtidigt är lätt för företagen att göra rätt, sa Stina Wallström, Teknikföretagen.

– Vi måste rusta oss för framtiden, sa Peter Strömbäck. I dag kan man köpa en 3D-printer och skriva ut produkten i garderoben – vem har tillverkaransvaret och vem kontrollerar den? Det finns många utmaningar utifrån oss som regelgivare i det nya, digitaliserade Sverige.

Fakta och statistik*

  • 2015 anmäldes 2 000 konsumentprodukter som farliga inom EU
  • 27 % av dem var leksaker
  • 17 % av dem var kläder och modeartiklar
  • 25 % är kemiska risker, det vill säga att de innehåller skadliga tungmetaller
  • 22 % av riskerna är risk för skada.

Medverkande

Peter Strömbäck, Swedacs generaldirektör och Marknadskontrollrådets ordförande
Farzad Farzaneh, CE-specialist, konsult, Intertek,
Stina Wallström, senior rådgivare marknadskontroll, produktsäkerhet och standardisering, Teknikföretagen
Henrik Alfredsson, manager technique and quality, Clas Ohlsson.
Mikael Salo, moderator

Se seminariet på Aktuell hållbarhets webbsida.

Publicerad: 8 juli 2016, kl. 10:07 Senast uppdaterad: 14 oktober 2016, kl. 13:53