Marknadskontrollrådet och Swedac presenterar artikelserie om näthandel
Under det senaste halvåret har Swedac publicerat teman om viktiga samhällstrender, och hur de påverkar allas vår vardag. Nu har turen kommit till handel. Vi svenskar handlar allt mer via nätet, och under corona-pandemin har den utvecklingen accelererat. Inte minst äldre gör allt fler inköp online.
Både utmaningar och möjligheter belyses i temat. Materialet består av videomaterial, längre artiklar och personporträtt, utredare Viktoria Lindberg Martinell och Robin Lundgren som också är samordnare för Marknadskontrollrådet.
Viktoria Lindberg Martinell lyfter fram att materialet ska vara givande för den som vill få en överblick över viktiga framtidsfrågor för handel. Hon pekar också på att temat har en funktion som konsumentupplysning.
– Näthandel är ett av de viktigaste områden som vi inom Marknadskontrollrådet arbetar med just nu. Vi kan gemensamt göra insatser för att stärka konsumentens kunskap om vilka villkor som gäller för den som handlar på nätet, säger hon.
Alla de myndigheter som samlas i Marknadskontrollrådet har erfarenhet av att konsumenter är omedvetna om att konsumentskyddet är lägre för den som handlar från webbshoppar utanför EU.
– Du som privatperson blir importör när du exempelvis handlar från stora handelssajter som endast förmedlar varor från andra företag utanför EU. Då handlar man direkt från det företaget som säljer varan och inte siten. När ett inköp levereras som planerat och varan visar sig vara ok så är det inte ett problem. Men det finns flera undersökningar som visar att exempelvis elprodukter har brister som gör dem farliga, säger Viktoria Lindberg Martinell.
Ta del av allt material i temat Smartare shopping här.