GD-bloggen: Mer resurser till kontrollen av kemikalier 2022
2022 kommer att bli ett spännande år för Kemikalieinspektionens tillsyn och marknadskontroll. Regeringen har glädjande nog gett oss ett utökat uppdrag både vad gäller omfattning och ambition för marknadskontrollen framöver. Vi kommer både att utföra marknadskontroll på fler områden och växla upp vår nuvarande marknadskontroll, inte minst vad gäller tillsynen av varor.
När EU:s nya marknadskontrollförordning trädde i kraft i somras så var det inte klart hur avgifter för kemikaliekontrollen i Sverige skulle tas ut eller hur ansvaret skulle fördelas mellan oss, kommunerna och länsstyrelserna. Kemikalieinspektionen kunde därför inte bli utpekade som marknadskontrollmyndighet och under hösten har vi tillfälligt behövt pausa de delar av vår tillsyn som den nya förordningen berör. För vissa lagstiftningar har vi redan ett utpekat ansvar och har kunnat bedriva tillsyn som vi brukar. Det gäller bland annat leksaker, svavel och växtskyddsmedel.
Nu är ett lagförslag på gång där både avgifts- och ansvarsfrågan är löst och vi räknar med att vara utsedd myndighet från och med i sommar. Vi är särskilt glada över att lagförslaget innebär att vi även i fortsättningen kommer bedriva tillsyn via Miljöbalken och använda oss av de verktyg som hör till den lagstiftningen. Det gör att vi kan arbeta brett med miljöfrågorna och fortsätta vårt nära samarbete med andra miljöbalksmyndigheter.
Den här tiden då delar av vår vanliga tillsynsverksamhet är pausad kommer vi att ägna oss åt olika former av utvecklingsarbete som till exempel att fortsätta arbetet med att skapa ett företagsregister för varor. För företag som tillverkar eller importerar det som klassas som kemiska produkter eller bekämpningsmedel så krävs det att företaget registrerar sig i vårt produktregister. Detta register utgör sedan basen för vår tillsyn inom det området. När det gäller varor så finns det inga motsvarande krav på register och därför vill vi bygga upp ett sådant. I det arbetet kommer vi att utgå från olika källor som t.ex. SCB som noterar företag som hanterar varor som är intressanta ur ett tillsynsperspektiv.
Slutligen gör vi också flera kartläggningar av kemikalier som finns i olika sorters varor. Vanligtvis skulle eventuella brister som vi hittar leda till någon form av formellt ingripande från vår sida men eftersom vi för närvarande saknar det mandatet kommer vi i stället att endast informera företagen om resultaten. Nästan alla företag är väldigt måna om att göra rätt och brukar rätta till de fel vi upptäcker.
Vår tillsyn ger företag möjlighet att verka på lika villkor och ger oss möjlighet att se ifall företagen följer lagen. När kemikalier och varor tillverkas, används och blir till avfall finns det risk för att både hälsa och miljö kommer till skada. Därför är en god kontroll över kemikalieanvändningen en grundläggande förutsättning för ett hållbart samhälle.
Med önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År!
Nu har snart ett halvår gått sedan EU:s nya marknadskontrollförordning har börjat tillämpas fullt ut. Det nya regelverket har som bakgrund att ett behov av ökad samordning identifierats på europeisk nivå, något som vi också framhållit på svensk nationell nivå. Inte minst bekräftades det ökade samordningsbehovet i Swedacs analys i regeringsuppdraget om samordningens erfarenheter under pandemin.
Det nya nationella samordningskontoret har regeringen valt att placera på Swedac. Det innebär bland annat att vi representerar Sverige i EU-nätverket för produktöverensstämmelse och ansvarar för att ta fram förslag till nationell strategi i samverkan med övriga marknadskontrollmyndigheter. Den nationella strategin ska främja ett konsekvent, övergripande och samlat tillvägagångssätt för den svenska marknadskontrollen och för tillämpningen av EU:s regelverk på området.
Under våren 2021 har en arbetsgrupp under Marknadskontrollrådet haft i uppdrag att identifiera vilket underlag som krävs för framtagandet av strategin utifrån de krav som finns i EU:s marknadskontrollförordning. I arbetsgruppen har frågor om underlaget och frågor kring strategins utformning kunnat diskuteras. Näringslivs- och konsumentorganisationer har också deltagit i arbetet och har haft möjlighet att lämna synpunkter. Utkastet till strategin kommer att lämnas över för beslut till regeringen på vårkanten 2022.
Samtidigt har arbetet inom Marknadskontrollrådet pågått som vanligt under året med ordinarie möten och samverkan mellan myndigheter i olika grupperingar. Fokus har varit att genomföra eventet Din produkt, ditt ansvar som för första gången hölls digitalt med inriktningen; e-handel, nya regler och säkra produkter. Både myndigheter och företag deltog. Vi har en pågående kommunikationskampanj för att öka medvetenheten hos konsumenter om riskerna när de handlar produkter på nätet och för att ge tips för att undvika felköp.
2022 kommer innebära ett stort steg för marknadskontrollen genom en första nationell strategi och nya möjligheter att utveckla marknadskontrollen ytterligare. Vi kommer fortsätta följa utvecklingen i vår omvärld och de förändringar som sker med tanke på den snabba teknologiska utvecklingen och med ändrade handelsmönster. Utvecklingen kommer att ställa nya krav på oss som marknadskontrollanter för att vara relevanta. För att kunna arbeta mot en mer effektiv marknadskontroll krävs en kontinuerlig omvärldsbevakning och ett flexibelt arbetssätt. Samverkan är nyckeln till en effektivare och mer enhetlig marknadskontroll i Sverige, också för att vi ska ha tillräckliga resurser att möta en mångfacetterad utveckling. Jag vill avslutningsvis rikta ett stort tack till er alla för er del i vårt gemensamma ansvar att utveckla och effektivisera marknadskontrollen i Sverige. Vi har ett spännande 2022 framför oss, men jag hoppas att ni alla innan dess får njuta av några lediga dagar innan det nya året tar vid.
God Jul och Gott Nytt År!
GD-bloggen: Marknadskontrollen bidrar till ett tryggt och hållbart arbetsliv
Covid-19-pandemin har inneburit stora omställningar i samhället, så även för oss på Arbetsmiljöverket. Inte minst arbetet med tillfälliga tillstånd för tillhandahållande av icke CE-märkt personlig skyddsutrustning har inneburit utmaningar för oss då en stor del av den planerade marknadskontrollen har fått stå tillbaka. När vi nu börjar sammanfatta vårt arbete, kan vi konstatera att vi under perioden april 2020 till september 2021 fått in 232 ansökningar om tillfälligt tillstånd. Av dessa har 115 fått tillfälligt tillstånd att tillhandahålla personlig skyddsutrustning. De beviljade tillstånden har medfört att över 250 miljoner produkter blivit tillgängliga för användning på den svenska arbetsmarknaden. Vi hade kort tid på oss att ta fram bedömningsprocesser och ärendehanteringen har varit intensiv. I ljuset av detta är resultatet särskilt glädjande. Vår insats har gjort skillnad.
Det långsiktiga arbetet har varit i fokus under året. Den nya marknadskontrollförordningen (2019/1020) som trädde i kraft under juli månad, har föranlett ett par anpassningar av vårt arbetssätt. Detta har gjorts inom ramen för vårt arbete med en ny marknadskontrollprocess som också innebär att vi gör en grundläggande analys av vår nuvarande process och modellerar fram en förbättrad version, med syftet att även framöver kunna garantera en rättssäker och effektiv marknadskontroll.
Marknadskontrollförordningen har även inneburit att vi tillsammans med övriga marknadskontrollmyndigheter haft i uppdrag att ta fram en nationell strategi för marknadskontroll. För Arbetsmiljöverkets del kunde tajmingen inte ha varit bättre då vi redan arbetar intensivt med strategiska frågor inom hela verksamheten. I februari presenterades regeringens arbetsmiljöstrategi för 2021-2025, med fokus på fyra prioriterade områden:
- ett hållbart arbetsliv
- ett hälsosamt arbetsliv
- ett tryggt arbetsliv
- ett arbetsliv utan fusk och brott.
Arbetsmiljöstrategin, liksom den åtgärdsplan som vi haft regerings uppdrag att ta fram, har fungerat som ett viktigt underlag i vårt arbete med att ta fram en ny strategisk verksamhetsplan för 2022-2025. När det gäller vårt marknadskontrollarbete är det särskilt ett tryggt arbetsliv respektive ett hållbart arbetsliv som hamnar i fokus. Ett hållbart arbetsliv innefattar att alla ska kunna, orka och vilja ett helt arbetsliv. Med ett tryggt arbetsliv så avser regeringen bland annat att arbetet mot dödsolyckor ska fortsätta och att ingen ska behöva dö på sitt arbete. Dessutom har nollvisionen utökats till att omfatta även dödlighet på grund av arbetsrelaterad sjukdom. Den åtgärdsplan som vi tidigare har tagit fram till regeringen har integrerats i vår nya verksamhetsplan, bland annat områdena digitalisering och just den utökade nollvisionen. Dessa områden är av särskild vikt i vårt marknadskontrollarbete och stämmer väl överens med resultatet av vår ambitiösa omvärldsanalys. Av denna framgår bland annat en ökad förekomst av handhållna, batteridrivna, maskiner. Dessa är i regel tyngre vilket kan innebära belastningsergonomiska risker. Vi ser även att arbetsuppgifterna tenderar att bli allt mer specialiserade, exempelvis att arbetstagaren använder samma maskin under hela arbetspasset, vilket kan ge upphov till vibrationsskador. Detta är ett viktigt underlag i vårt arbete med säkra produkter, som är ett av våra prioriterade områden.
När det gäller digitalisering har vi i så väl vår omvärldsbevakning, som i arbetet med den nationella strategin, uppmärksammat att e-handeln fortsatt är en utmaning när det gäller marknadskontroll. Stora digitala handelsplatser där det kan vara svårt att nå eller finna ansvariga, direktimport från tredjeland, kunskapsbrist hos aktörerna är några av de faktorer som gör att e-handel kommer att vara ytterligare ett av våra prioriterade områden. På temat digitalisering kan vi vidare konstatera att utvecklingen av ny teknik i produkter, såsom automatisering, robotisering och artificiell intelligens (AI), innebär nya typer av risker. Självgående produkter, däribland självkörande truckar, kan innebära risk för kollision med människor. Med anledning av detta ser vi också ny teknik som ett av våra prioriterade områden framöver.
Avslutningsvis kan konstateras att arbetslivet präglas av allt större komplexitet, både när det kommer till nya arbetssätt och nya risker. Detta ställer än högre krav på oss som marknadskontrollmyndighet att arbeta med tydlig systematik och kloka prioriteringar. Vi ser med tillförsikt fram emot att med en genomarbetad strategisk planering i verktygslådan arbete mot vår vision: ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet